In de betoverende, industriële look van de Rotterdamse Schiecentrale werd dinsdag 1 december het nieuwe project “iPool” van de KNBB gelanceerd. Op een volledig coronaproof perslancering werden belangrijke genodigden uit politiek, (e-)sport, beleid, media en innovatieplatformen getrakteerd op een voorproefje van “The AR Game” – waarbij AR staat voor augmented reality.
iPool is een systeem waarmee de pooltafel interactief wordt en e-games gespeeld kunnen worden. Op een bestaande pooltafel kunnen diverse e-games worden gespeeld, interactieve presentaties worden vertoond en er kunnen zelfs hoogwaardige trainingsmodes worden gevolgd worden. Hiermee is het prima geschikt om nieuwe doelgroepen aan locaties te verbinden.
KNBB-directeur Willem La Riviere: “Door iPool verandert de pooltafel in een grote interactieve tablet, en dit geeft een unieke ervaring aan het spelen van pool of andere e-games op de pooltafel. Het past helemaal bij de digitale belevingswereld van kids. En het past ook bij wat voor de maatschappij belangrijk is: kids in beweging krijgen, ongemerkt trainen van hun fijne motoriek, en via gamification een instap naar de ‘gewone’ sportaccommodaties waar ze in dit computertijdperk minder vaak komen.”
House of Esports directeur Wim Noordzij: “Wij zijn als House of Esports trotse partner in dit project. Door toepassing van AR projectie en scanning kunnen interactieve games op een pooltafel gespeeld worden, door iPool kan de pooltafel ingezet worden voor digitale presentaties, en er is zelfs een uitgebreide interactieve trainingsmode. Dat kan maar op één plek in Nederland gestart worden: in Rotterdam natuurlijk!”
iPool wordt onder licentie exclusief door de KNBB op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Er wordt gestart met een pilot op vijf plekken in Rotterdam i.s.m. Gemeente Rotterdam, Rotterdam Sport Support, Sportbedrijf Rotterdam, GLR en House of Esports. Het project wordt financieel mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam (Living Lab) en het Innovatiefonds van NOC*NSF.
De aanpak van iPool is uitermate geschikt voor gemeenten en partners als middel om jongeren in beweging te brengen en om sportaccommodaties aantrekkelijker te maken. Dit kan leiden tot een bewezen interventie.
Waarom brengt de KNBB iPool op de markt?
KNBB wil door de verbinding van live- en onlinesportaanbod esports omarmen en embedden in de organisatie om daarmee nieuwe doelgroepen en locaties aan zich te verbinden. En om samen met Gemeenten en haar partners esports als middel in te zetten om jongeren naar sportaccommodaties te krijgen en jongeren in beweging te brengen. En KNBB laat een onderzoek meelopen om na te gaan op welke wijze zij iPool kan vermarkten en doorontwikkelen.
Waarom is iPool geschikt voor gemeenten en sportaccommodaties?
Daarbij is deze aanpak uitermate geschikt om door gemeenten en partners in te zetten als middel om jongeren in beweging te brengen door de sportaccommodaties aantrekkelijker te maken. Dit kan leiden tot een bewezen interventie. Een interventie die zorgt dat de kantine van een gemeentelijke sportaccommodatie zodanige aantrekkingskracht voor jongeren heeft dat jongeren deze sportaccommodatie daadwerkelijk bezoeken. Eenmaal binnen is de drempel verlaagd voor jongeren om ook andere sporten te zien (en wellicht te ontdekken). Kortom een interventie met promotionele meerwaarde voor de sportaccommodatie.
Welke accommodaties/clubs doen mee aan deze pilot?
De vijf locaties in Rotterdam waar iPool ingericht gaat worden zijn bekend. In samenwerking met de partners zijn de volgende locaties geselecteerd: Voetbalclub Overmaas – Sportvereniging Victoria – Poolcafé Delfshaven – House of Esports – GLR
Hoe werkt het?
Op de locatie wordt in de kantine een pooltafel met een iPoolsysteem geplaatst, welke daar voor de duur van een jaar kosteloos wordt neergezet. Met iPool wordt de pooltafel interactief en kunnen er (online) games op gespeeld worden maar ook interactieve trainingen. Daarnaast kan wanneer het iPoolsysteem uitgezet wordt deze pooltafel ook gebruikt worden om een normaal potje pool te spelen en is daarmee ook een aanwinst voor de kantine vanwege de opbrengst.
Links:
iPool factsheet (PDF)
iPool website
Teaser 1 iPool/the AR game (video)
Teaser 2 iPool/the AR game (video)
Bron en Foto: KNBB